Résumé en anglais :
This paper makes out the two main trends of inquiry about reading that have existed in France for the past 20 years. Scarce comprehensive studies, using a rigourous methodology, while obliterating the specificity of the reading object, are to be opposed to a profusion of partial less methodical studies, with occasionally dubious results. Both have equally contributed to the knowledge of the reading practices. The second part of this paper proposed methodological principles, and new research basis which would allow a unification of the fields of research, and a better understanding of the fonctioning of reading
Résumé :
Cet article identifie les deux principaux courants d'enquêtes sur la lecture réalisées en France depuis 20 ans. Aux rares études d'ensemble utilisant une méthodologie rigoureuse tout en gommant la spécificité de l'objet de lecture, s'oppose un foisonnement d'études partielles, moins méthodiques, aux résultats parfois incertains. Les unes et les autres ont tout autant contribué à la connaissance des pratiques de lecture. La deuxième partie de l'article propose des principes méthodologiques et de nouvelles bases de recherche qui permettraient d'unifier les champs de recherche et de comprendre le fonctionnement de la lecture