Résumé en anglais :
The cost of online bibliographic searching depends on how it is done. What is paid is the means and not the result. Yet there is no correlation between the price of the means and the value of the result. To achieve a satisfactory balance between means and results as well as a good quality/price ratio, an attempt must be made to optimise searching along the following two axes : the strategic approach (consisting in defining the field and mastering the software) and the conceptual approach (resorting to thesaurus, dictionary files and citation files). But the elements to be taken into consideration are seldom known by the occasional user. This is why a new category of specialist has come into being : the systems expert, who knows everything about all the databases and search procedures. The more online searches he makes, the more skilled he becomes and the more he is asked to make, whereas the occasional user moves in the opposite direction (Matthew effect).
Résumé :
La recherche bibliographique en ligne impose un prix qui est fonction de l'utilisation. Ce que l'on paie est le moyen et non le résultat ; or, il n'y a aucune corrélation entre le prix du moyen et la valeur du résultat. Pour obtenir l'adéquation des moyens et des résultats et un bon rapport qualité/prix, il faut essayer d'optimiser la recherche selon deux axes : l'approche stratégique et l'approche conceptuelle. Mais les deux éléments qui doivent être pris en compte sont rarement connus de l'utilisateur occasionnel. C'est ainsi que se constitue une nouvelle catégorie de spécialiste : l'expert des systèmes qui connaît tout des bases de données et des procédures d'interrogation. Plus il fait des recherches en ligne, mieux il les fait et plus on lui en demande, alors que l'utilisateur occasionnel subit l'évolution inverse (effet Matthieu).