Résumé en anglais :
Here is a description of the wave of the "boutiques de sciences" (literally science shops) through the exemple of the ATES 93. This boutique has different objects in view: to inform, to train, to call for the exploitation of a service, and to make the applicant share the research process. This center is covering one geographic area - the Seine Saint-Denis -, and working with partners involved in social help (INSERM, DDASS), in order to answer various committees (for hygien, safety, working conditions...) and associations and schools; it also often organizes conferences. With this attitude of creating a real interaction, ATES 93 is different from the other boutiques which are more aimed towards dissemination of scientific information only.
Résumé :
Description et problématique du mouvement des boutiques de sciences à travers l'ATES 93. Celle-ci a pour but non seulement d'informer mais aussi de former, de susciter la demande d'utilisation d'un service et de faire participer le demandeur à la recherche. Centrée sur la Seine Saint-Denis, cette boutique travaille avec les partenaires intéressés à la demande sociale (INSERM, DDASS) pour répondre aux demandes de ses interlocuteurs : comités hygiène sécurité conditions de travail, associations, établissements scolaires particuliers. Des actions d'animation sont menées (émissions de radio, conférences). C'est dans cette volonté de créer les conditions d'une interaction véritable que l'ATES 93 se démarque des autres boutiques, plus orientées vers la seule diffusion d'informations scientifiques.