Résumé en anglais :
The novel by Agota Kristof, The Notebook, has been proposed to be read to a group of students of vocational education (LP in French) in Parisian suburbs. For most of these youths, it was the first successfull experience of reading. Some internal characteristics of the text will be evoked to explain this success. The text guarantees the ethical freedom of the reader and, owing to the « fluent » reading its style permits, it gives to the inexperimented reader, apparently without « reading ability », the possibility to product a complex, ambivalent « world of reading » to which one can confront one's own incertitudes.
Résumé :
Le roman d'Agota Kristof Le grand cahier a été proposé à la lecture d'un groupe de lycéens d'un Lycée professionnel de la région parisienne. Pour la plupart de ces jeunes, il s'agissait de leur première expérience réussie de lecture. Pour rendre compte de ce succès, on évoquera certaines caractéristiques intrinsèques de ce texte qui assure la liberté éthique du lecteur et, grâce à la lecture « courante » que son écriture permet, donne au lecteur inexpérimenté, apparemment dénué de « compétence lectorale », la possibilité de produire un monde du texte complexe, ambivalent auquel confronter ses propres incertitudes.