Résumé en anglais :
Reading does not only mean a simple deciphering of the printed Western alphabetical writing. It changes along with the various messages and media. Omnipresent (posters, logotypes...) and multiple (directories, guides...), it is now extended to many media (text on screen, image, sound...). Not steady anymore, it is now ponctual, informative, for consultation, requiring aptitude for selecting practices. The traditional text, rigid and permanent has disappeared while the new Hypertext implements a new organization of the ideas. The literate have no more the privilege of reading : while, today anyone is supposed to be able to read, they have to relearn it.
Résumé :
La lecture ne se réduit pas à la stricte lecture de l'écriture alphabétique occidentale imprimée. Elle évolue avec la diversité des messages et des supports. Elle est omniprésente (affiches, logos...), multiple (annuaires, guides...), élargie à divers supports (texte sur écran, image, son...). De suivie, elle devient souvent ponctuelle, informative, " de consultation ", exigeant l'aptitude à la sélection. Le texte classique figé et définitif disparaît. L'hypertexte met en oeuvre une nouvelle organisation des idées. Les " lettrés " n'ont plus le privilège de la lecture, et si, aujourd'hui, chacun doit savoir lire, eux doivent réapprendre à le faire.