Résumé en anglais :
In five years, educational aims have perceptibly evolued. A law about the trend of education has been voted. The Documentation and information centres have been recognized, there, as an essential part of it. A special plan must allow to endow each college with a centre within two years. New spot, new technologies will develop the field of action for people working in Documentation and information centres. The « CAPES » in documentation created in 1989 has modified the image of the profession. It has brought new ways of engaging and training people. In this new context, it is necessary to clearly define the professional profile of the staff by precisely surrounding the salient features of their action to come. This will allow the centres and their staff to have their right places in the reorganisation and renovation of our educational system.
Résumé :
Depuis cinq ans les objectifs du système éducatif ont sensiblement évolué. Une Loi d'orientation sur l'éducation a été votée. Les CDI y sont reconnus comme des éléments essentiels de ce nouveau dispositif d'enseignement et d'éducation. Un plan de rattrapage doit permettre de doter chaque établissement d'un CDI d'ici 1992. La restructuration des espaces, l'équipement en technologies nouvelles font évoluer le cadre de l'action des documentalistes de CDI. Le CAPES de documentation créé en 1989 a modifié l'image professionnelle, les procédures de recrutement et de formation des documentalistes. Dans ce nouveau contexte, il s'avère nécessaire de définir plus clairement le profil professionnel des documentalistes en cernant plus précisément les caractéristiques de leur action dans une vision prospective. Ainsi pourra-t-on permettre aux CDI et aux documentalistes de prendre toute leur place dans la mise en oeuvre de la rénovation du système éducatif.