Résumé en allemand :
Die Zentralmediathek Émile Zola der Agglomeration Montpellier besitzt interessante literarische Bestände: Abbé Fabre (1717–1783), Vittorio Alfieri (1749–1803), Valery Larbaud (1881–1957), Joseph Delteil (1894–1978), Max Rouquette (1908–2005), Léo Malet (1909–1996) und Frédéric Jacques Temple (1921–). Wie werden sie präsentiert? Sollten diese Sammlungen nicht wie Literaturhäuser verwaltet werden? Zahlreiche Beispiele (Montpellier, Rennes, Grenoble, Rouen, Nantes, Amiens, Bordeaux, Dijon) ermöglichen, auf diese Frage zu antworten. Die Sammlungen dürfen sich nicht auf Handschriften und Bücher beschränken. Die Aufwertung erfolgt nämlich durch eine Wechselausstellung, eine spezifische Halle, einen Raum, ein Haus, ein Museum, während Internet den Raum vergrößert und den Zugriff eines breiteren Publikums fördert.
Résumé en anglais :
The central multimedia library in the Montpellier urban area, named after Émile Zola, holds a number of interesting literary collections relating to authors including Abbé Fabre (1717–1783), Vittorio Alfieri (1749–1803), Valery Larbaud (1881–1957), Joseph Delteil (1894–1978), Max Rouquette (1908–2005), Léo Malet (1909–1996), and Frédéric Jacques Temple (1921–). How does the library make the most of these special collections? Should they be managed like writers’ museums? The present article explores such questions, drawing on examples from Montpellier, Rennes, Grenoble, Rouen, Nantes, Amiens, Bordeaux, and Dijon. The collections should incorporate more than just manuscripts and books. To make the most of their special collections, libraries should hold temporary exhibitions in specific rooms that stage the writer’s home as many writers’ museums do. They should also use the internet to increase the space devoted to the collection and bring it to the attention of a wider audience.
Résumé en espagnol :
La mediateca central Émile Zola de la aglomeración de Montpellier posee fondos literarios interesantes: Abate Fabre (1717–1783), Valéry Larbaud (1881–1957), Joseph Delteil (1894–1978), Max Rouquette (1908–2005), Léo Malet (1909–1996) et Frédéric Jacques Temple (1921–). ¿Cómo están puestos en valor? ¿No hay que administrar estas colecciones como casas de escritor? Numerosos ejemplos (Montpellier, Rennes, Grenoble, Rouen, Nantes, Amiens, Burdeos, Dijon) permiten responder a estas preguntas. Las colecciones no deben limitarse a los manuscritos y a los libros. La valorización se efectúa en efecto mediante una exposición temporal, una sala específica, un cuarto, una casa, un museo, mientras que internet desmultiplica el espacio y favorece el acceso de un público más amplio.
Résumé :
La médiathèque centrale Émile Zola de l’agglomération de Montpellier possède des fonds littéraires intéressants : abbé Fabre (1717–1783), Vittorio Alfieri (1749–1803), Valery Larbaud (1881–1957), Joseph Delteil (1894–1978), Max Rouquette (1908–2005), Léo Malet (1909–1996) et Frédéric Jacques Temple (1921–). Comment sont-ils mis en valeur ? Ne faut-il pas gérer ces collections comme des maisons d’écrivain ? De nombreux exemples (Montpellier, Rennes, Grenoble, Rouen, Nantes, Amiens, Bordeaux, Dijon) permettent de répondre à ces questions. Les collections ne doivent pas se limiter aux manuscrits et aux livres. La valorisation s’effectue en effet par une exposition temporaire, une salle spécifique, une chambre, une maison, un musée, tandis qu’internet démultiplie l’espace et favorise l’accès d’un public plus large.