Résumé en anglais :
Though it is difficult to come to a clear definition of the “popular classes”, the term does cover a social reality that should not be marginalised. In terms of evaluating library use, qualitative sociology offers a nuanced answer that lies beyond the reach of basic statistical analysis of the under-representation of adult readers from a popular social background. The issue of uses and representations is key in understanding the full range of issues, misunderstandings, expectations, and power relationships underlying the bond between popular audiences and libraries, which, as cultural institutions, are currently undergoing significant change.
Résumé :
Malgré la difficulté à définir la notion de « milieux populaires », ces derniers recouvrent bien une réalité sociale qui ne saurait être marginalisée. En termes de fréquentation des bibliothèques, la sociologie qualitative apporte des nuances et des subtilités que les simples constats statistiques de sous-représentation du public adulte ne permettent pas nécessairement de cerner : la question des usages et des représentations devient centrale pour comprendre tous les enjeux, malentendus, attentes et rapports de force qui sous-tendent les relations qu’entretiennent les milieux populaires et ces institutions culturelles en mutation que sont les bibliothèques.